FEOR-kód 2494-00
Bemutatás
Az oktatatási intézmények rendszerén kívül a tánccal, a drámával, a vizuális és egyéb művészetekkel (a zene kivételével) kapcsolatos gyakorlati és elméleti ismeretekre oktat a megrendelő igényének megfelelően egyénileg vagy csoportos formában.
Jellemző tevékenységek
- felméri a csoprttagok képességeit és meghatározza tanulási szükségleteiket
- kidolgozza az oktatási programot, az egyéni és csoportos foglalkozások, műhelyfoglalkozások tartalmát, menetét
- előkészíti a foglalkozást pl.: audiovizuális és egyéb szemléltető eszközöket, taneszközöket gyűjt, válogat vagy készít
- lebonyolítja a foglalkozásokat a csoport jellemzőinek figyelembe vételével
- ismerteti, bemutatja a tanulmányozott tárgy elméletével kapcsolatos anyagokat
- oktatja és bemutatja a dráma, a tánc és a vizuális vagy egyéb művészetek gyakorlati elemeit
- a gyakoroltatására törekedve vezeti a foglalkozásokat, koordinálja a csoport működését
- kezeli az esetleges konfliktushelyzeteket a csoporton belül
- feladatokat oszt ki a csoporttagok képességeinek, érdeklődésének és tehetségének megfelelően
- ellenőrzi, felméri a megszerzett tudást és tanácsot, kritikát, ösztönzést nyújt a csoporttagoknak
- felülvizsgálja a tantervet, a tanfolyamok, foglalkozások tartalmát, ismeretanyagát és az oktatási módszereket
- felkészíti a diákokat a felmérésekre, vizsgákra, előadásokra
- látogatásokat és kirándulásokat szervez az oktatott ismeretkört érintő különféle kiállításokra és előadásokra
- megszervezi a diákok előadásait, bemutatóit vagy kiállításait, illetve segédkezik ezek lebonyolításában
- bővíti szakmai tudását, ismereteit
- adminisztrál és nyilvántartásokat vezet (pl: jelenléti ív)
Körülmények
Munkakörnyezet
- Többnyire belső munkahelyen, zárt térben végzett tevékenység.
- Jellemzően osztálytermekben, művelődési, közösségi intézményekben, kultúrált körülmények között dolgoznak.
- Általában viszonylag sok mozgásal járó, könnyű fizikai és szellemi munka.
- Változatos időrendben dolgozhatnak, alkalmazkodva a csoport jellegéhez, a felmerülő megrendelői igényekhez.
Egészségügyi tényezők
- Többnyire belső munkahelyen, zárt térben végzett tevékenység.
- Jellemzően osztálytermekben, művelődési, közösségi intézményekben, kultúrált körülmények között dolgoznak.
- Általában viszonylag sok mozgásal járó, könnyű fizikai és szellemi munka.
- Változatos időrendben dolgozhatnak, alkalmazkodva a csoport jellegéhez, a felmerülő megrendelői igényekhez.
Pszichikai tényezők
- előfordulhatnak konfliktusok, megoldatlan feszültségek, melyek pszichés megterhelést okozhatnak
- a szellemi képességet jelentősen megterheli a tartós koncentrálási képesség követelménye
- a különböző képességű és személyiségű tanítványokkal való foglalkozás érzelmi megterhelést is jelenthet
- a gyermekekkel való foglalkozás toleranciát, megbízhatóságot, kiegyensúlyozottságot kíván
- az önuralmat próbáratevő gyermeki viselkedésformák kezelése jó humorérzékkel és kreativitással lehetséges
- az elvégzett munka eredménye, sikeressége sokszor csak hosszú távon érzékelhető, ami nagy kitartást igényel
- a különböző kultúrákhoz, szociális réteghez tartozó, sajátjától távolabb álló értékrendet követő családok elfogadása
- határozott, de önkritikus viselkedés szükséges
- gyors helyzetfelismerést és reagálást igényel az esetleges veszélyhelyzetek elhárítása
Várható változások
- Csökken a gyermeklétszám, ez befolyásolhatja az igényt a tanárképzésre.
- A nagyon eltérő képességek és a tanulói, szülői igények szükségessé teszik a differenciált nevelést, oktatást.
- Az intézmény és a környezet kapcsolata intenzívebb lesz a jövében, ami előtérbe helyezi az intézmények szolgáltató szerepkörének fejlesztését.
- Az oktatási és képzési tevékenység egyre összetettebbé válik, nő az igény az integrált nevelés-oktatás iránt.
- A jól képzett, kulcsképességekkel rendelkező szakemberek iránti igény nő a munkaerőpiacon.
- További finanszírozási problémák várhatók, melyek negatívan befolyásolják a művészetek kibontakozását, fejlődését.
- A művészeti alapiskolák tevékenységétől várhatóan kialakul az igényes közönség réteg.
- A képzőművészeti, táncművészeti, valamint szín- és drámajáték-oktatás mindinkább bizonyítja létjogosultságát, főként a vidéki, illetve a hátrányos helyzetű gyerekek fejlesztése terén.