FEOR-kód 5221-00
Bemutatás
A gyermekek nevelését ellátó intézményekben vagy családoknál irányítás mellett szakszerűen segíti a csecsemő- és gyermekgondozónőket, az óvónőket és a pedagógusokat a gyermekek ellátásában, közreműködik a gyermekek egész napi gondozásában, nevelésében, részt vesz a gyermekek önálló életvitelre való felkészítésében, és környezetük rendjének, tisztaságának megteremtésében.
Jellemző tevékenységek
- meghatározott napirend, illetve utasítás szerint végzi a gyermekek és fiatalok gondozását
- előkészíti a gyerekek fogadását (szellőztetés, higiéniai eszközök bekészítése)
- ellenőrzi és biztosítja az intézmény, az illemhely, a csoportszoba tisztaságát, fertőtleníti, tisztítja a gyermekek eszközeit, játékait
- érkezéskor fogadja, távozáskor kikíséri a gyerekeket
- szükség szerint segítséget nyújt a vetkőzés és az öltözködés során (az öltözködés tanítása)
- kezeli a szülőtől való elszakadás következtében fellépő lelki-testi tüneteket (egyénre szabott lelki gondozás)
- segíti a beilleszkedést, a konfliktushelyzetek kezelését a gyermek-gyermek és a felnőtt-gyermek kapcsolatokban a csoporton belül és kívül
- előkészíti a foglalkozások eszközeit, majd a foglalkozások végén gondoskodik az eredeti állapot visszaállításáról
- gyermekfelügyeletet lát el, irányítás mellett gondozza a gyerekeket
- közreműködik a nevelési és gondozási tevékenységek szervezésében, a speciális szükségletű gyermekek ellátásában
- segít a tisztálkodási teendők ellátásában, az egészségi, higiéniai szokások kialakításában és fejlesztésében, szükség esetén tisztába teszi a gyereket
- étkeztetési feladatokat végez (a helyes étkezési szokások kialakulásának elősegítése, ételosztás, edények összegyűjtése), szükség esetén eteti a gyereket
- biztosítja a nyugodt pihenés feltételeit (pl. ágyak, ágyneműk előkészítésével, ágyneműcserével)
- rendezvényeken, ünnepélyeken aktívan közreműködik a szervezésben, lebonyolításban (kezeli a technikai berendezéseket, dekorációt készít)
- séták, kirándulások, szabadtéri programok alkalmával kíséri a gyermekcsoportot figyelve a baleseti veszélyforrásokra
- figyeli a gyerekek egészségi állapotát, folyadék utánpótlását, napközben ápolja, fertőző betegség esetén elkülöníti a gyereket, amíg a szülő érte nem jön
- szükséghelyezetet, vészhelyzetet kezel, kisebb baleseteknél elsősegélyt nyújt
- baleset-megelőzési teendőket lát el, házirendet és egyéb szabályokat betartat
- a váratlan eseményekről, balesetekről értesíti az illetékes szerveket és személyeket
- kapcsolatot tart a szülőkkel, gondviselőkkel, pedagógusokkal, gyermekintézményekkel
- adminisztrál: nyilvántartást, eseménynaplót, baleseti naplót vezet
Körülmények
Munkakörnyezet
- A munkakörülmények nyugodt, kiegyensúlyozott munkát tesznek lehetővé kellemes környezetben.
- A munkavégzés általában zárt helyen, időnként a szabadban történik.
- A tevékenység változatos, közepesen nehéz fizikai munka.
- Gyermekotthonokban hétvégi munkavégzésre is kell számítani.
- Közvetlen balesetveszély nincs.
Egészségügyi tényezők
- A munkakörülmények nyugodt, kiegyensúlyozott munkát tesznek lehetővé kellemes környezetben.
- A munkavégzés általában zárt helyen, időnként a szabadban történik.
- A tevékenység változatos, közepesen nehéz fizikai munka.
- Gyermekotthonokban hétvégi munkavégzésre is kell számítani.
- Közvetlen balesetveszély nincs.
Pszichikai tényezők
- türelmet, önuralmat próbáratevő gyermeki viselkedésformák kezelése jó humorérzékkel és kreativitással
- az érzelmi megterhelések feldolgozása nagy türelmet, érzelmi stabilitást és pozitív szemléletet igényel
- a lelkiismeretesség, alaposság, elővigyázatosság és a segítőkészség elengedhetetlen ebben a munkakörben
- ha az intézmény és a gyermekek érdeke úgy kívánja, az előre nem tervezett feladatokhoz is rugalmasan kell alkalmazkodni
- a különböző kultúrákhoz, közösségekhez tartozó, sajátjától távolabb álló értékrendet követő családok elfogadása
- a gyermekekkel való foglalkozás toleranciát, megbízhatóságot, kiegyensúlyozottságot kíván
- a határozott, de önkritikus viselkedés szükséges
- a gyermekszeretet, megbízhatóság, kapcsolatteremtő képesség alapkövetelmény
- a jó konfliktuskezelési készség segíti a gyermekekkel és a szülőkkel való kapcsolattartást
- gyors helyzetfelismerés és reagáló képesség szükséges az esetleges veszélyhelyzetek elhárításához
Várható változások
- Az intézmények száma - a gyerekek számával párhuzamosan - fokozatosan csökken, ugyanakkor növekszik az igény a szakemberek iránt, mivel az anyák egyre fiatalabb gyerekek mellett kénytelenek újra munkát vállalni.
- A veszélyeztetett és lelkileg sérült, valamint az egyéni bánásmódot igénylő gyermekek száma nő, ezáltal egyre több "családpótló" feladat hárul az oktató, nevelő intézmények dolgozóira.
- A fokozódó társadalmi elvárások és a specializálódás iránti igény a szakképzés folyamatos megújulását teszi szükségessé.
- A gyerekeknek egyre kevésbé van jövőképük, a deviáns magatartásformákat a társadalom egyre jobban elfogadja, ezáltal a valós értékek közvetítése nagyrészt az oktató, nevelő intézményekre hárul a jövőben.
- A drog-veszély, és egyéb káros szenvedélyek arányának növekedése, a munkanélküliség deprimáló és az igénytelen szórakoztatóipar romboló hatása, a családok széthullása fokozza a szakemberekkel szemben támasztott elvárásokat és növeli leterheltségüket.
- A társadalmi elvárások és a lehetőségek közötti ellentmondás növekszik.
- A munkaidő csökkentés, a nyugdíj korkedvezmény, a rekreációs lehetőségek és az interkultúrális lehetőségek kibővülése segítheti a kiégés, a fásultság és az érdektelenség veszélyének elkerülését ezen a munkaterületen.